НОРМАТИВНО-ПРАВОВА БАЗА ОПТИМІЗАЦІЇ/ТРАНСФОРМАЦІЇ ОСВІТНЬОЇ МЕРЕЖІ
1. Конституція України. Стаття 143. Територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.
2. Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні». Стаття 26. Виключна компетенція сільських, селищних, міських рад.
Пункт 30: прийняття рішень про… створення, ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади.
Реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради
Стаття 32. Повноваження у сфері освіти, охорони здоров’я, культури, молодіжної політики, фізкультури і спорту
Підпункт 2 пункту “б” статті 32: … розвитку і вдосконалення мережі освітніх… закладів усіх форм власності…
3. Закон України «Про освіту». Стаття 13. Територіальна доступність повної загальної середньої освіти.
Абзац перший частини першої: для забезпечення територіальної доступності повної загальної середньої освіти органи місцевого самоврядування створюють і утримують мережу закладів освіти та їхніх філій.
Стаття 25. Права і обов’язки засновника закладу освіти.
Частина 2. Засновник закладу освіти або уповноважений ним орган (особа): приймає рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію, зміну типу закладу освіти, затверджує статут (його нову редакцію), укладає засновницький договір у випадках, визначених законом
Стаття 66. Повноваження органів місцевого самоврядування, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, де вказано, що міські, сільські і селищні ради засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів.
4. Закон України «Про повну загальну середню освіту». Стаття 32. Утворення, реорганізація, ліквідація та перепрофілювання закладу загальної середньої освіти.
Частина 1. Рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає його засновник (засновники).
Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно освітніх та інших потреб територіальної громади та/або суспільства.
Частина 2. Під час утворення закладу загальної середньої освіти засновник зобов’язаний враховувати вимоги ліцензійних умов провадження освітньої діяльності у сфері загальної середньої освіти.
ОБОВ*ЯЗКОВІ ВИМОГИ
У разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов’язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти.
Реорганізація і ліквідація закладів загальної середньої освіти у сільській місцевості допускаються лише після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника.
Також внесеними змінами на разі реорганізація, зміна типу, ліквідація закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості допускається лише після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника, який оприлюднюється не менше ніж за один рік до прийняття відповідного рішення. (Абзац другий частини другої статті 32 в редакції Закону № 1658-IX від 15.07.2021)
Необхідно зазначити, що така норма значно ускладнює проведення оптимізацію освітньої мережі у сільській місцевості. У зв’язку з чим АМУ ініціюватиме вилучення її з закону.
Проте важливо пам’ятати, що при перейменуванні закладу освіти на ліцей необхідно, щоб заклад відповідав умовам, які висуваються законодавцем до функціонування ліцеїв (які набирають чинності з 1 вересня 2027 року):
функціонування не менше двох класів за трьома профілями навчання;
функціонування ліцею як окремої юридичної особи, за рішенням засновника може мати у своєму складв гвмназію;
забезпечення здобуття учнями профільної середньої освіти відповідно до профілів навчання з навчальним навантаженням та з можливістю обрання учнями навчальних предметів (інтегрованих курсів, інших освітніх компонентів) в обсягах, що визначаються законодавством;
створення безпечного, інклюзивного та цифрового освітнього середовища відповідно до вимог законодавства;
підвезення (у разі потреби) учнів і педагогічних працівників до закладу освіти (місця навчання, роботи) та у зворотному напрямку до місця проживання (за потреби) на відстань, що визначається законодавством;
забезпечення проживання учнів у пансіонах у разі, якщо час їхнього доїзду до ліцею буде більше норми, визначеної законодавством;
забезпечення учасникам освітнього процесу вільного і безоплатного бездротового доступу до мережі Інтернеті;
забезпечення здобувачів освіти харчуванням;
відповідності іншим вимогам, визначеним законодавством (стаття 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту»).
ОРІЄНТОВНИЙ АЛГОРИТМ ДІЙ
ДІЇ |
ВІДПОВІДНИЙ ДОКУМЕНТ |
1. Визначити відповідальних за процес оптимізації |
Розпорядження Голови |
2. Збір та аналіз даних |
Наказ органу управління освітою |
3 Визначення та затвердження критеріїв для здійснення аналізу існуючої мережі закладів освіти, та підготовка плану оптимізації, на основі обраних критеріїв |
Робочий документ органу управління освітою |
4. Розроблення плану оптимізації освітньої мережі |
Робочий документ органу управління освітою |
5. Попередній розгляд проекту рішення сільської ради «Про затвердження плану оптимізації освітньої мережі |
Рішення РАДИ |
6. Інформування й залучення громадськості |
Протокол громадських слухань по питанню оптимізації шкіл |
7. Затвердження плану оптимізації |
Рішення ради |
8. Реалізація плану: - створення опорних шкіл, їх філій, (ліцеїв), - реорганізація чи ліквідація закладів освіти, - закріплення територій у зв’язку з новою мережею - організація підвезення |
Рішення ради про створення опорного закладу, ліцею Рішення про створення філій опорного закладу, Рішення ради про переіменування закладу та затвердження в новій редакції статутів закладів загальної середньої освіти Рішення засновника про ліквідацію закладу та рішення про ліквідацію шляхом приєднання Рішення виконкому про закріплення території обслуговування за закладами загальної середньої освіти Інформаційна довідка відділу освіти щодо потреби у перевезенні учнів
|
РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО АЛГОРИТМУ ДІЙ
Обов’язково оприлюднюйте дані, на підставі яких проведено аналіз, за якими критеріями відібрано заклади, що залишаться в освітній мережі.
Для визначення критеріїв оптимізації, за якими кожна окрема школа увійде чи не увійде до нової мережі необхідно враховувати:
– відповідність фактичного контингенту учнів проектній потужності закладу (% наповнюваності школи),
– динаміка мережі за 3-5 років,
– прогноз мережі на 3-5 років,
– наявність усіх класів, не враховуючи тих, що мають наповнюваність менше 5 учнів і навчаються індивідуально,
– середня наповнюваність класів та порівняння з наповнюваністю по громаді,
– матеріально-технічний стан школи: підключення до Інтернет, сучасне комп’ютерне обладнання, потребу в поточному чи капітальному ремонті, наявність спортзалу, кабінетів, їдальні, внутрішніх вбиралень тощо,
– якість навчальної діяльності: результати ДПА, ЗНО участь учнів і педагогів в предметних олімпіадах,
– кадрове забезпечення: укомплектованість педагогічними кадрами, кваліфікація педагогів, педагогічне навантаження, наявність учителів, що викладають предмети не за спеціальністю,
– відстань до найближчої школи, населених пунктів, що входять до території, закріпленої за закладом, якість дорожнього покриття.
– вартість опалення та інших компослуг,
– видатки на утримання 1-го учня по закладу та середній показник по громаді,
– обсяг коштів освітньої субвенції і реальний обсяг коштів, який здійснюється на оплату праці педагогічного персоналу закладу
(Враховуйте при визначенні критеріїв щодо оптимізації класів/закладів показник РНК (розрахункова наповнюваність класів), передбачений Формулою розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами для своєї громади. Якщо фактична наповнюваність класів менша за розрахункову, то це знижує середнє значення РНК для громади. У разі нижчого середнього значення наповнюваності класів у громаді порівняно з РНК, яке застосовується у Формулі – освітньої субвенції не вистачатиме і частина оплати праці вчителів здійснюватиметься з місцевого бюджету.
Також варто звернути увагу на демографічну перспективу населеного пункту, який обслуговує заклад освіти)
План оптимізації має бути:
- повним (тобто охоплювати всі заклади освіти у громаді );
- мати очікувані бюджети для кожного закладу і обсяг коштів, який вивільняється при здійсненні оптимізації;
- демонструвати шляхи вирішення найактуальніших проблем і покращення матеріально- технічної бази для закладів, до яких переходять учні, показ інших вигід для батьків при переведенні дітей до іншого закладу і вивільненні певного обсягу коштів;
- містити плани підвезення учнів за новою мережею;
- передбачати працевлаштування педагогічних працівників у разі ліквідації чи пониження ступеня закладу освіти.
ГРОМАДСЬКІ ОБГОВОРЕННЯ
Показати у ході обговорення такі ключові моменти:
- необхідність дотримання вимог нового освітнього законодавства щодо типів шкіл і відповідних вимог до них
- якість отриманої в школі освіти
- витрати, пов’язані з утриманням школи і виплатою заробітної плати працівникам (співвідношення з державного бюджету та бюджету громади)
- якість кадрового забезпечення школи
- якість навчально-матеріальної бази школи
- потребу у відбудові закладів освіти, капітальні ремонти після пошкоджень