Інклюзія в українській освіті: добірка матеріалів
Інклюзія в українській освіті: добірка матеріалів
У 2017 році був прийнятий новий Закон «Про освіту», і з того моменту діти з особливими освітніми потребами отримали право вчитися в будь-якій, навіть не спеціалізованій, школі. За три з половиною роки десятки тисяч дітей з ООП стали учнями загальноосвітніх шкіл, тисячі педагогів пройшли навчання та перепідготовку, сотні шкіл оновили матеріально-технічне забезпечення. Та залишилося і багато нерозв’язаних питань.
У фахових педагогічних колах інклюзію обговорюють часто. Наголошують на необхідності матеріального забезпечення школи, на побудові оптимальної команди супроводу, на професійній розробці ІПР та на інших речах, що так важливі для організації якісного інклюзивного навчання.
На наш погляд, неостаннім є ще один бік інклюзивного навчання – соціальний. Значний вплив має не тільки матеріальна база, але й інтеграція дитини в колектив, спілкування та підтримка.
-
Як створювати інклюзивні класи та що робити для цього батькам: рекомендації від МОН.
-
Навчальний процес починається зазвичай з дитячого садка. Там має починатися й інклюзія. Ось, наприклад, рекомендації МОН щодо того, як організувати безпечний та доступний навчальний та розвивальний простір, як облаштувати ресурсні кімнати в дошкільній установі.
-
Наявність дитини з ООП в класі – це ще не інклюзія. Важливо залучати таку дитину до спілкування та побудови соціальних зв’язків. А для цього варто працювати з усім класом, бо часом діти під стороннім впливом ретранслюють стереотипи про людей з інвалідністю. Саме для цього ГО «Смарт освіта» створила 7 відеороликів, що допоможуть поговорити з дітьми про людей з інвалідністю та розвіяти можливі міфи про них.
-
Робота з дітьми з ООП інколи може викликати страх у педагога: як спілкуватися з такою дитиною, як краще пояснювати матеріал, як поводитися в кризових ситуаціях. Керівниця львівського центру Емаус Юлія Бойко поділилася рекомендаціями щодо комунікації та пошуку оптимальних шляхів до дітей з інвалідністю.
-
Освітній простір – це не тільки навчальні кабінети, а ще і їдальня, наприклад. Як вчаться діти з діабетом, целіакією, непереносимістю лактози тощо, розказують активісти проєкту «Безглютенове та безлактозне харчування в Україні».
-
В інклюзивному класі мають працювати й асистенти вчителя. Ця посада викликає чимало суперечок та питань. Не завжди педагоги чи батьки, які нерідко бувають асистентами, не в змозі самі розібратися з відповідними законодавчими документами. Освітній департамент Луганської ОДА та Луганський обласний ІППО видали посібник для асистентів педагогів. Тут ви знайдете посадові обов’язки та рекомендації з ведення документації.
-
Діти з інвалідністю вчаться не лише в початковій школі – вони закінчують школу та здають ЗНО. Як організувати підготовку та саме тестування, читайте в порадах від освітнього омбудсмена.
-
А ось приклад успішної інклюзії. Воно й не дивно, директорка школи Наталія Кравчук однією з перших почала впроваджувати інклюзивне навчання. І вона поділилася своїм баченням цього процесу та дала свої поради колегам.